dilluns, 5 de maig del 2014

Memòria

Les investigacions més recents consideren la memòria, no com un magatzem de records, ni com un simple receptor estàtic, sinó com una amplia funció cognocitiu que utilitza i organitza activament les informacions rebudes per fer eficaç la interacció de l'organisme com l'ambient.
Memòria i percepció són dos processos inseparables. A la percepció li correspon la tasca d'identificar i reconèixer la informació sensorial. Per això és imprescindible utilitzar la informació retinguda a la memòria amb la finalitat d'estructurar-la, comparant-la, relacionant-la d'alguna manera amb la nova informació que es rep. No hi ha percepció sense memòria.
Quan la informació torna a la memòria per al seu emmagatzematge, ja ha patit un processament perceptiu. Tota la informació ha de ser processada i codificada abans de passar a la memòria.

Si la memòria és un dels processos més importants per l'aprenentatge, tan els educadors, com els pares i els mateixos alumnes han de conèixer els recursos que pedagògicament ens ofereixen els factors o variables que afecten a la profunditat en l'elaboració dels estímuls i, per consegüent, en la fixació dels records o del material assimilat.
  • Factors subjectius

- Es fixen més fàcilment aquelles impressions que s'entenen amb més claredat o son més conegudes. En canvi les impressions més complexes es van fixant per graus.
- Els records no es fixen indiferentment, sinó que es condensen en torn a nuclis d'interès, motius, necessitats... (tendències del subjecte).
- La quantitat i qualitat d'atenció prestada es mesura pel grau de concentració prestada.
- Estratègies utilitzades pel subjecte.
- La intenció d'aprendre facilita la fixació i la retenció de records.
- L'actitud cap al material que s'ha d'aprendre és també decisiu per l'eercisi de la memòria.
  • Factors objectius:

- Significativitat del material (estructurat i organitzat de manera unitària).
- Temps del que es disposa per a l'elaboració.


- Tipus de tasca.
- Distribució de l'exercici.
- Els objectes que més ressalten són els que millor es retenen.
Bernabé Tierno Jimenez

Tierno B. (1984). Conocimiento y aprendizage. El fracaso escolar (117-128). Barcelona. Plaza & Janes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada