Les investigacions més recents consideren la memòria, no com un magatzem de records, ni com un simple receptor estàtic, sinó com una amplia funció cognocitiu que utilitza i organitza activament les informacions rebudes per fer eficaç la interacció de l'organisme com l'ambient.
Memòria i percepció són dos processos inseparables. A la percepció li correspon la tasca d'identificar i reconèixer la informació sensorial. Per això és imprescindible utilitzar la informació retinguda a la memòria amb la finalitat d'estructurar-la, comparant-la, relacionant-la d'alguna manera amb la nova informació que es rep. No hi ha percepció sense memòria.
Quan la informació torna a la memòria per al seu emmagatzematge, ja ha patit un processament perceptiu. Tota la informació ha de ser processada i codificada abans de passar a la memòria.
Si la memòria és un dels processos més importants per l'aprenentatge, tan els educadors, com els pares i els mateixos alumnes han de conèixer els recursos que pedagògicament ens ofereixen els factors o variables que afecten a la profunditat en l'elaboració dels estímuls i, per consegüent, en la fixació dels records o del material assimilat.
- Factors subjectius
- Es fixen més fàcilment aquelles impressions que s'entenen amb més claredat o son més conegudes. En canvi les impressions més complexes es van fixant per graus.
- Els records no es fixen indiferentment, sinó que es condensen en torn a nuclis d'interès, motius, necessitats... (tendències del subjecte).
- La quantitat i qualitat d'atenció prestada es mesura pel grau de concentració prestada.
- Estratègies utilitzades pel subjecte.
- La intenció d'aprendre facilita la fixació i la retenció de records.
- L'actitud cap al material que s'ha d'aprendre és també decisiu per l'eercisi de la memòria.
- Factors objectius:
- Significativitat del material (estructurat i organitzat de manera unitària).
- Temps del que es disposa per a l'elaboració.
- Tipus de tasca.
- Distribució de l'exercici.
- Els objectes que més ressalten són els que millor es retenen.
Bernabé Tierno Jimenez
Tierno B. (1984). Conocimiento y aprendizage. El fracaso escolar (117-128). Barcelona. Plaza & Janes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada