Valoració de les pràctiques
Tot i que encara no he acabat el meu període de pràctiques ja que, tal com vaig pactar amb la tutora del centre, continuaré assistint a les sessions fins a final de curs, exposaré les conclusions que n'he pogut extreure fins al moment de tot el període del pràcticum II.
En
aquestes segones pràctiques m'he sentit molt més còmoda que en les
anteriors ja que estava força familiaritzada amb el centre, els
recursos dels que disposa, amb els nens que hi assisteixen, i amb la
tutora i amb la seva forma de treballar.
A
l'hora d'elaborar el pla de treball vaig comptar amb la total
col·laboració i ajuda de la tutora del centre, proporcionant-me
tota la informació que vaig necessitar, i tot tipus de bibliografia
per tal de poder fonamentar amb teoria tot el meu treball. A més,
també m'ha assessorat i aconsellat en l'elaboració d'altres
activitats.
A
més de treballar amb els dos casos als quals vaig enfocar el meu pla
de treball, també he assistit en altres, als que també hi he
intervingut i posat en pràctica diferents recursos i estratègies,
sempre sota la supervisió de la tutora, la qual en alguns casos em
donava indicacions per tal d'explicar les activitats, la proporció
d'ajuda que jo els havia d'oferir, i estratègies a l'hora de parlar
o actuar.
Valoració del pla de treball
El
Pla de treball que vaig establir feia referència al “Reforç,
seguiment i intervenció psicopedagògica per millorar la comprensió
lectora”, i constava de cinc fases, l'última de les quals encara
no he posat en pràctica ja que és la fase “Avaluació del pla
d'actuació i dels resultats obtinguts”, i aquesta s'efectuarà a
final de curs ja que durant aquest semestre els nens dels dos casos
no han assistit totes les hores que hi havia programades. Tot i així,
en un dels dos casos seguits si que s'ha pogut observar una evolució
en aquest sentit, mentre que el nen de l'altre cas s'ha anat apagant
per qüestions emocionals, i no s'ha fet tan notòria aquesta
evolució.
La
primera fase es va efectuar durant l'elaboració del pràcticum I on,
a partir de les reunions amb la tutora del centre, la lectura dels
historials i anamnesis dels casos que hi assisteixen, i la recerca
dels recursos amb els que compta el centre, vaig poder conèixer
els trets característics del centre i vaig poder familiaritzar-me
amb el funcionament i la metodologia que s'utilitza i amb els
recursos dels que es disposa.
La
segona de les fases també va ser efectuada durant el pràcticum I ja
que al finalitzar aquest s'havia de plantejar un esboç del que arribaria a ser el pla de treball, i per tant, després de
relacionar-mes amb els diferents casos del centre, observar-ne les
seves necessitats, i meditar-ho amb la tutora, vaig escollir als
subjectes als quals els faria el seguiment i en el que basaria el meu
pla de treball.
La
tercera fase, consistent en l'elaboració del pla d'actuació i del
material necessari, la vaig començar a dur a terme al finalitzar el
pràcticum I, i als inicis del pràcticum II, ja que, després de
treballar col·laborativament amb la tutora de pràctiques, i
treballar sota el seu assessorament, vaig elaborar un seguit de
recursos i material que permetés respondre a les necessitats que
plantejaven els subjectes. I vaig planejar cada una de les fases, de
forma acumulativa, de les que constaria el pla de treball, i vaig
organitzar les sessions de manera seqüencial.
La
quarta fase, la més extensa, i que feia referència al
desenvolupament i aplicació del pla d'actuació, el vaig dur a terme
durant el transcurs del pràcticum II. Durant aquesta fase, vaig
crear i dissenyar activitats i material que permetés treballar de
manera dinàmica la comprensió lectora, i els vaig aplicar en
diferents sessions a partir de l'assessorament de la tutora. En
aquesta fase és on més clar s'ha vist que el pla de treball havia
de ser bastant flexible ja que durant el seu transcurs m'he trobat
amb diversos entrebancs i dificultats que no han permès dur-lo a
terme tal com estava establert:
- Per començar, els nens dels dos casos no han assistit a les seves sessions de forma regular, ja que han fallat en algunes ocasions degut a malaltia o a qüestions personals.
- Durant el transcurs de les sessions, en alguna ocasió i degut al estrés o neguit que els ha provocat alguna de les activitats, s'ha hagut de canviar l'activitat.
- Degut a que, encara que el nivell dels dos casos era bastant similar, alguna de les activitats ha estat massa fàcil i altres massa difícil.
- No he pogut executar totes les activitats ja que, pel temps que disposava, hi havia massa activitats plantejades. Però tots aquests recursos quedaran al centre per tal que puguin ser utilitzats.
I
per últim, i com ja he comentat, l'última de les fases encara no
s'ha pogut realitzar del tot ja que faltarà l'avaluació dels dos
subjectes per tal de comprovar-ne la seva evolució, i la concordança
dels objectius establerts amb els finals, i la valoració de la
tutora del centre i la tutora de pràctiques per conèixer si els
resultats obtinguts són els esperats. Tot i que si que hi ha alguns
dels objectius d'aquesta fase que si que s'han pogut dur a terme com
és el de reflectir les conclusions finals al blog del Pràcticum per
tal de compartir-les amb tots els companys.
Valoració del diari de pràctiques (blog)
El
blog és una eina de comunicació, que en el nostre cas l'he trobat
molt útil per tal de poder exposar les nostres pràctiques i
intercanviar opinions i experiències amb la resta de companys de
l'aula. L'he trobat un recurs força pràctic i dinàmic el qual
permet la participació de tots els companys.
Gràcies
a que en alguna altra de les assignatures del grau ja ens havien fet
treballar amb aquesta eina, no he tingut cap dificultat a l'hora
d'utilitzar aquest espai virtual.
Pel
que fa a l'organització, vaig començar realitzant entrades al blog
bastant espaiades en el temps a causa de la mala organització que
tenia. Finalment, em vaig comprometre a fer entrades setmanals per
tal d'organitzar seqüencialment tots els recursos dels que
disposava, i així poder estructurar tota la informació que
recopilava dia rere dia al diari de seguiment que elaborava durant
les sessions pràctiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada