Veient l'evolució que estan prenent
les sessions amb el nen del cas 5, s'ha decidit que aquest acudirà
al centre per fer les sessions psicopedagògiques de manera
quinzenal, mentre que les sessions amb la psicòloga externa al
centre, que fins ara es duien a terme dos cops al mes, passaran a ser
setmanals.
En la sessió de l'últim dia es van
treballar activitats socioemocionals: d'autoestima i conscienciació
de les pròpies capacitats, i de la gestió de les emocions.
Gestió d'emocions i sentiments
Les emocions són un conjunt innat de
sistemes d'adaptació al medi, són impulsos que comporten reaccions
automàtiques. Els sentiments són blocs d'informació integrada que
inclouen valoracions en què un està implicat i que predisposen a
actuar d'una manera o d'una altra. No cal comprendre les emocions per
experimentar-les, però sí que comprendre els propis estats i els
dels altres és essencial per flexibilitzar la pròpia conducta
emocional i per establir i mantenir qualsevol tipus de relació
socioafectiva.
Activitat: A partir d'un dau elaborat
amb una capsa de sabates quadrada, on a cada cara hi havia escrit el
nom d'un sentiment, el fèiem rodar i buscàvem al diccionari la
definició del sentiment que havia tocat, i tot seguit cadascú (nen,
tutora i jo), havíem d'explicar una situació que ens hagués fet
sentir d'aquella manera.
Amb molts dels sentiments que van sortir va relacionar la seva experiència amb el futbol, tot i que en altres sessions vam poder comprova que no s'hi troba a gust i que preferiria fer pàdel. Amb altres sentiments que van sortir no va saber relacionar-los amb cap experiència.
Autoestima
L'autoestima està basada en la
combinació de la percepció d'un mateix i l'ideal d'un mateix.
L'ideal d'un mateix és la imatge del que agradaria se, el desig de
posseir determinats atributs. La percepció que es té d'un mateix, o
autoconcepte, pot entrar en discrepància amb el jo ideal, o imatge
del que es voldria ser (Pope, 1988).
Els sentiments cap a nosaltres
mateixos, la manera com avaluem la nostra eficàcia, no és un
sentiment més, sinó que intervindrà com a ingredient en altres
múltiples sentiments. Aquesta avaluació es dóna en múltiples i
diferents aspectes d'un mateix i depèn dels propis valors i
interessos. Les persones properes també fan marcar expectatives
(J. A. Marina, 1996).
La informació que es rep de les
persones properes fa com un mirall (jo em veig a mi mateix a través
de tu), l'informen de com és, de com és valorat i de si és volgut
o no. Aquestes apreciacions produiran satisfacció o bé frustació.
Una persona amb una baixa autoestima
és, essencialment, una persona que no sap trobar aspectes d'ella
mateica dels quals sentir-se orgullosa. Aquestes persones són
especialment sensibles a la informació negativa que els arriba sobre
elles, ignoren les seves possibilitats i se centren en les pròpies
debilitats (Epstein, 1985).
Activitat: en un full, va escriure
totes aquelles coses que li agraden del seu germà, o que fa bé. Tot
seguit les va llegir en veu alta:
- El meu germà juga molt bé a futbol.
- El meu germà escala.
- El meu germà juga molt bé a padel.
- ...
Tot seguit se li va demanar que donés
la volta al full, i que a la part del darrere escribís el mateix
però en primera persona:
- Jo jugo molt bé a futbol.
- Jo escalo.
- Jo jugo molt bé a pàdel.
- ...
Es va analitzar cada una de les frases
escrites en primera persona per veure si ell també sabia fer tot el
que li agradava del seu germà, i mica en mica va anar confirmant que
aquelles frases també valien per a ell.
A la part de sota del full, se li va
demanar que escribís aquelles coses que no li agradaven del seu
germà:
- El meu germà em “xinxa”.
- El meu germà em vacila.
- ...
I es va seguir el mateix procediment.
Darrere, va tornar a escriure les mateixes frases però en primera
persona i seguidament es van analitzar. El nen va assegurar que ell
també li feia el mateix al seu germà per molestar-lo.
Finalment, ell sol va arribar a la
conclusió que perquè tot això canviés, primer havia de començar
per canviar ell mateix.
Carpena A. (2001). Autoestima. Gestió de les emocions. Educació socioemocional a primària (33-89). Barcelona. Eumo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada