Tal com vaig comentar en la fase 4, una de les activitats que es planteja als nens són diferents exercicis de brain gym. Aquest treball el vaig elaborar pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya l'any 2011, després de fer un curs de mestres novells.
La Gimnàstica Cerebral (brain gym) és un sistema d'activitats fàcils i agradables, que milloren directament les funcions cerebrals com la concentració, la comprensió de la lectura o la memòria. Aquest és un mètode pràctic i dinàmic que afavoreix el funcionament dels dos hemisferis i millora la connexió entre el cervell i el cos a través del moviment. Amb el “brain Gym” la majoria dels bloquejos de l'aprenentatge es poden alliberar si s'identifiquen i es tracten de forma positiva.
La gimnàstica cerebral va dirigida a tots els que vulguin aprendre noves tècniques eficaces per facilitar i millorar la seva capacitat d'aprenentatge, ja que és útil per:
- La lectura.
- L'escriptura.
- Veure i escoltar.
- Les matemàtiques i les ciències.
- Les arts plàstiques, les arts marcials i l'atletisme.
- La comunicació i la creativitat.
- L'organització i la comprensió.
- L'enfocament de l'atenció i la concentració.
- La confiança en la superació de les dificultats.
- L'autoestima.
Els exercicis bàsics de kinesiologia estan agrupats en tres grups depenent de la seva funció:
- La lateralitat: moviments de línia central:
La lateralitat és la capacitat per creuar la línia central i treballa en el camp mitjà, d’esquerra a dreta i de dreta a esquerra. Aquests moviments estan enfocats a les habilitats necessàries per a un fàcil moviment esquerra-dreta a través de la línia central del cos. La línia central vertical del cos és la referència necessària per totes les habilitats laterals. El camp central és la zona on els camps visuals esquerre i dret se superposen. És imprescindible que els dos ulls i els músculs corresponents funcionin com un tot.
El desenvolupament de les habilitats laterals és essencial per al creixement autònom dels/les nens/enes. És també imprescindible per a la coordinació total del cos i per a un aprenentatge fàcil en l’entorn visual pròxim. Els moviments de lateralitat ajuden a integrar la visió binocular, una oïda binocular, els dos hemisferis del cervell i el cos amb una total coordinació d’aquest.
Els moviments de lateralitat ja fa temps que s’utilitzen, des que es va descobrir el concepte de lateralitat. Orton, Delacato i Doman, entre altres, han utilitzat aquests exercicis dins dels seus programes d’aprenentatge. Denisson es va basar en aquests exercicis i estudis per crear els seus exercicis de brain gym i treballar la coordinació del cervell i el cos.
Clatell que es gronxa
Utilitat:
Relaxa el coll i el sistema nerviós central.
Millora la respiració i el rendiment integral.
Concentració i arrelament.
Millora la respiració
A l’escola:
- Lectura en veu alta i silenciosa.
- El llenguatge, el discurs.
- Memorització.
Elefant
Utilitat:
Relaxa la tensió muscular del coll relacionada amb la percepció sonora.
Activa el cervell per al encreuament de la línia central d’atenció auditiva, reconeixement, percepció i memòria.
Integra cos, oïda i visió.
Permet escoltar la pròpia veu i, a curt i a llarg termini, el discurs silenciós (capacitat de pensar).
Sentit de l'equilibri.
A l’escola:
- Parlar i escoltar.
- Ortografia.
- Matemàtica.
- Comprensió auditiva.
Marxa creuada
Utilitat:
L’exercici possibilita l'encreuament de la línia central.
Millora la coordinació esquerra/dreta, la respiració i l’estat físic, l’oïda i la visió binocular, així com la percepció i la coordinació espacial.
A L’escola:
És útil per a qualsevol activitat que requereixi la coordinació d’ambdós hemisferis:
- Audició
- Lectura.
- Comprensió lectora.
- Escriptura i ortografia.
- La focalització: exercicis d'estirament:
La focalització és l’habilitat per creuar la línia central que separa el lòbul posterior (occipital) i lòbul anterior. Si no hi ha connexió entre les parts d’aquest bloc, la focalització és baixa. L’atenció, la comprensió i el llenguatge són deficients. Quan aquestes deficiències es volen superar amb tensió i sobreesforç, apareixen tensions a la part posterior del cos.
En fisiologia, el reflex de contreure els músculs és la resposta automàtica davant del perill i les adversitats de l’entorn. El reflex de la por i la corresponent resposta de contracció muscular, que ens preparava per l’atac o la fugida, ha servit per protegir-nos al llarg de molts anys de les amenaces. Actualment la resposta del cos davant de les situacions de por i d’estrès és la mateixa, i sovint aquesta zona queda permanentment tensada i contribueix a potenciar físicament el cercle de la tensió, la por i el sobre esforç.
Les activitats d’estirament de “brain gym” han demostrat ser molt útils en dificultats del llenguatge: la lectura, l’escriptura, l’audició i la parla, ja que per a molts joves tots aquests aprenentatges es viuen amb por, com un atac a la seva supervivència. Aquestes capacitats comunicatives s’han de fer de forma relaxada, amb un sentit d’aventura i de curiositat. Els exercicis d’estirament que relaxen la part posterior del cos faciliten la focalització, la integració de la part anterior i posterior del cervell. Aquestes activitats estan dirigides a reeducar el cos per dur a terme canvis duradors de postura, tornant els músculs a la seva extensió normal. I poden ser també útils per tonificar els músculs abans o després d'un exercici físic.
Activació del braç
Millora la coordinació manual i augmenta la concentració.
Utilitat:
Afavoreix la integració del cervell anterior i posterior (ajuda a relaxar la postura).
Millora la respiració i l’ús obert del diafragma, relaxa l’actitud.
Millora la coordinació de les mans en l’ús d’estris.
Augmenta la concentració i l’enfocament dels treballs escrits.
Expressió oral i llenguatge.
A l’escola:
- Ortografia.
- Cal·ligrafia.
- Escriptura creativa.
- L’ús dels ordinadors.
Arrelament
Utilitat:
Integració del cervell anterior i posterior.
Atenció, concentració.
Organització de la consciència espacial.
Anivella i relaxa els malucs.
A l’escola:
- Comprensió.
- Memòria a curt i a llarg termini.
- Discurs oral.
- Càlcul
- El centratge: exercicis d'energia:
El centratge és l’habilitat per creuar la línia divisòria entre el component emocional (sistema límbic) i el pensament abstracte (còrtex). És considerar el cervell des de la perspectiva dalt/baix el que connecta el món de les idees i el pensament abstracte amb la concreció dels fets i dels continguts emocionals. L’aprenentatge necessita tant l’emoció com la comprensió (cap/cor).
La falta de centratge es reflecteix en pors irracionals o en una incapacitat per expressar o sentir les emocions. Els exercicis per treballar el centratge —energètics— reforcen la comunicació interna entre aquest bloc. Els exercicis d’energia de “brain gym” faciliten el flux de l’energia electromagnètica a través del cos. Aquestes activitats ajuden a recuperar les connexions neurològiques entre el cos i el cervell. Mantenen els canvis positius elèctrics i químics que es produeixen durant les activitats mentals i físiques.
El cos humà és un dels més complexos sistemes elèctrics. Tots els estímuls visuals, auditius i cinètics (en realitat tota la informació sensorial) es transformen en senyals elèctrics que arriben a través de les fibres nervioses. El sistema nerviós del cos depèn d’aquests petits corrents elèctrics per passar els missatges de la vista, l’oïda, el tacte, etc. al cervell. Després el cervell reenvia els senyals elèctrics a través de les fibres nervioses per indicar al sistema muscular, auditiu i visual com ha d’actuar. Aquests corrents viatgen a 400 km per hora.
Tots aquest exercicis d’energia ens han arribat de la teoria de l’acupuntura oriental.
Badall energètic
Utilitat:
Augmenta els efectes de la respiració a tot el cos. També s’incrementa l’energia i la circulació cap al cervell.
Relaxa la tensió del cap i de les mandíbules.
Millora l’equilibri, l’expressió i la creativitat.
Relaxa la visió i el pensament en èpoques d'excessiu treball mental.
A l’escola:
- Relaxa la visió i la ment.
- Ajuda a la lectura oral, el discurs en públic, la lectura en veu alta.
- L’escriptura creativa.
- Cantar.
Gorra de pensar
Utilitat:
Activa el cervell en la línia mitjana auditiva (atenció, discriminació, percepció i memòria).
Facilita l’audició de la veu, la dels altres i la pròpia (discurs silenciós).
Millora l’estat mental i físic i el sentit de l’equilibri (oïda interna i formació reticular).
Augmenta la respiració, l’energia i la ressonància de la veu.
Relaxa la mandíbula, la llengua i els músculs facials.
Facilita els girs de coll i intensifica l’enfocament i l’atenció.
A l’escola:
- Comprensió de l’audició (escoltar-se a un mateix i als altres).
- Per al discurs públic. Cantar.
- L’ortografia i el càlcul.
- La concentració per treballar amb ordinadors.
- Discurs intern i meditació verbal.
Ganxo de cook
Utilitat:
Concentració emocional i arrelament.
Facilita una respiració profunda.
Afavoreix l’autoestima.
Millora la coordinació i l’equilibri.
Augmenta la capacitat d’adaptació a l’entorn.
A l’escola:
- La parla i l’audició.
- Les proves i els exàmens.
- El treball amb ordinadors.
Respiració abdominal
Utilitat:
Millora la modulació i l’expressió, i el nivell d’energia.
Millora la respiració diafragmàtica i l’atenció.
Activa al cervell per creuar la línia central.
Facilita la concentració, l’arrelament i la relaxació.
A l’escola:
- Ajuda a la lectura (codificació i descodificació), la lectura en veu alta i el llenguatge.
- Millora l'expressió.
- Augmenta la duració de l'atenció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada