dijous, 7 de novembre del 2013

Paper del Psicopedagog


2. Definició de la figura del psicopedagog al centre de pràctiques


El centre on faig les pràctiques el dirigeix i gestiona una psicopedagoga i logopeda que és qui em fa de tutora, i qui atèn tots els casos. Descriuré la seva feina com a psicopedagoga a partir de tres blocs, la missió que té com a professional, las funcions i finalitats que du a terme, i les tasques que desenvolupa per tal d'assolir els objectius.

  Àmbit d'intervenció
 
- Suport al procés d’ensenyament-aprenentatge.
Com a objectius de l’assessorament en el procés d’ensenyament-aprenentatge es contemplen:
– optimització de l’ensenyament comprensiu adreçat a l’alumnat; – incrementar la competència del professorat; – millorar la institució.



La figura de la psicopedagoga al centre privat
Missió
Assessorar, coordinar, aplicar, avaluar, gestionar, dissenyar i elaborar plans específics, i diagnosticar les demandes psicopedagògiques i logopedes d'adults i famílies, docents i escoles, d'acord amb les pautes que s'han de dur a terme en el usuaris depenent de les característiques de cadascú, per tal de garantir una atenció adequada d'aquests i aconseguir complir els objectius marcats.

- Què fa? Assessorar, coordinar, aplicar, avaluar, gestionar, dissenyar i elaborar plans específics, i diagnosticar.
- Sobre què? les demandes psicopedagògiques i logopediques d'adults i famílies, docents i escoles.
- D'acord amb què? Amb les pautes que s'han de dur a terme en els usuaris depenent de les característiques de cadascú.
- Per tal de... garantir una atenció adequada dels usuaris i aconseguir complir els objectius marcats.
Funcions
- Atendre i assessorar a les famílies implicades a partir d'entrevistes individualitzades.
Orientar als usuaris i a les seves famílies aportant-los estratègies de treball a casa.
- Intervenir en cada cas segons les característiques individuals de cada usuari.
Dirigir i gestionar el centre
- Avaluar i diagnosticar diferents casos psicopedagogics, psicològics i logopedics gràcies a l'aplicació de diferents proves i testos.
Dissenyar, elaborar i aplicar programes individualitzats per a cada usuari.
- Informar-se i coordinar-se amb les escoles on acudeixen els usuaris.
Tasques
- Direcció: coordina totes les tasques que fan que el centre funcioni correctament. Planifica, dirigeix i controla totes les activitats educatives i administratives del centre. Organitza els horaris de les consultes dels usuaris que assisteixen al centre. Contracta quan és necessàri un professional extern per tal d'oferir unes consultes de qualitat adequades a cada usuari. Elabora informes periòdic de les activitats que es realitzen.
- Coordinació: recull informació del centre educatiu on acut l'infant. Efectua reunions amb els docents del centre educatiu, i amb l'Equip d'Assessorament Psicopedagogic (EAP), per conèixer la feina que aquests desenvolupen amb l'infant, i per tenir-ne un seguiment per tal que hi hagi una continuitat al centre psicopedagògic, i entre tots els professionals que intervenen en l'educació dels infants proporcionin una atenció de qualitat.
- Avaluació i diagnòstic: Du a terme una entrevista inicial (anamnesi) amb les famílies, amb els infants o usuaris, amb els mestres, per tal de conèixer la situació i les seves expectatives, i avaluar-la a partir de l'observació directa o testos i proves diagnòstiques. Analitza les dades recollides per tal de treure'n uns resultats que l'ajudin a determinar les característiques del cas i les estratègies que haurà d'emprar per assegurar una atenció de qualitat, i assolir els objectius marcats.
- Intervenció: Elabora i planteja plans i projectes individualitzats per a cada usuari, les pautes d'intervenció més adequades en cada cas, i els objectius que s'han d'assolir. Du a terme un treball de reeducació individualitzat en sessions setmanals de tres quarts d'hora amb cada usuari. Realitza, depenent de les característiques de cada cas, activitats de pautes d'estudi, activitats enfocades a les àrees perceptives (percepció visual, temporal i espaial, desenvolupament percepriu-cognitiu,...), àrees motrius (domini del cos, coordinació grafo manual,...), àrees verbals (comprensió, raonament i fluïdesa verbal,...), àrees cognitives (memòria visual, verbal i numèrica repetitiva o significativa, conceptes bàsics de numeració, raonament abstracte,...), àreesafectives (aspectes emocionals i maduratius), i activitats de maduresa personal per tal d'afavorir l'autonomia, la responsabilitat, l'autoestima, la motivació i adaptació al medi escolar, i l'organització personal i del treball personal. Elabora conclusions a partir dels resultats del treball del dia a dia per tal de transmetre-ho a les famílies.
- Assessorament: Dona assistència als alumnes, famílies i docents, en temes psicopedagògics. Realitza una entrevista inicial amb les famílies. Una entrevista per tal d'informar-los dels resultats del diagnòstic, de les conseqüències i del que suposen les dificultats que presenta el seu fill/a, i exposar-los la proposta d'intervenció que es seguirà. Una entrevistes de seguiment per tal d'exposar-los l'evolució que prenen les sessions i psoporcionar unes pautes i estratègies per treballar a casa.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada