Títol de l’informe
Reforç,
seguiment i intervenció psicopedagògica per millorar la comprensió
lectora
A
partir del treball de la memòria, atenció i concentració basada en
activitats manipulatives, visuals, auditives, i exercicis de brain
gym, es treballarà amb l'objectiu d'afavorir i reforçar la
comprensió lectora i apaivagar les dificultats en la
lecto-escriptura
Descripció
del tema del projecte
Aquest
projecte es basa en la planificació i organització seqüencial de
recursos didàctics enfocat a aquells subjectes que per alguna causa,
mostren dificultats en la comprensió lectora, i que per tant
necessiten treballar la concentració, atenció i memòria amb
l'objectiu d'estructurar i organitzar el seu discurs verbal i mental
per afavorir la seva comprensió lectora ja que és una de les majors
dificultats que presenten, i és la base per als futurs
aprenentatges.
Supòsits
teòrics del projecte
La
Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, va introduir les
competències bàsiques al currículum per tal de millorar la
qualitat educativa, les quals s'han de desenvolupar de manera
integral en les àrees curriculars. Es defineix la competència com
“allò que un/a jove ha d’haver desenvolupat a la fi de
l’escolarització obligatòria per aconseguir la seva realització
personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida
activa d’una manera satisfactòria i adoptar una actitud
d’aprenentatge permanent al llarg de tota la vida”. I en aquest
cas, la comprensió lectora hi juga un paper molt important ja que
n'és un dels objectius primordials de l'educació obligatòria
general.
Per
començar a dissenyar les actuacions tindré en compte els
coneixements previs dels subjectes ja que aquests actuen com a
ancoratge per, tal com diu Ausubel, afavorir l'aprenentatge
significatiu ja que aquest és la base per a nous aprenentatges
significatius. Enfocaré la meva actuació en la perspectiva
constructivista on el subjecte és qui construeix i modifica la seva
realitat i els seus esquemes mentals. Per tant, les activitats i
recursos han de ser motivadors, atractius, propers i funcionals.
També tindré en compte la teoria de Vygotsky de la “Zona de
Desenvolupament Proper” tot assessorant-lo per tal que creï bons
endamiatges, i la importància del llenguatge i la comunicació en el
desenvolupament cognitiu ja que hi ha una profunda connexió entre
aquesta i les construccions mentals, i és la principal via
d'expressió dels pensaments, emocions,... És important també
valorar el procés de treball i la seva evolució, i no sols els
resultats.
Es
consideraran instruments que permetin recollir la informació tan de
forma quantitativa com qualitativa. Per tant es recolliran tots
aquells instruments empírics com les activitats i proves elaborades
en paper, i es farà un recull d'informació a partir dels
historials, i de l'observació diària que permet identificar i
analitzar els aspectes subjectius de l'experiència.
Raons
de la seva tria, interès i prospectiva
Tal
com ja vaig especificar en el pla d'actuació presentat al Pràcticum
I, i degut a que faig el Pràcticum II al mateix centre, vaig
escollit aquest pla de treball després d'haver analitzat junt amb la
meva tutora de pràctiques del centre, aquella necessitat comuna que
presentaven més usuaris d'aquest, en les sessions que jo hi
intervinc.
La
meva proposta de treball es centra en l'elaboració de nous recursos
didàctics i la seva aplicació. Els recursos que plantejo són
innovadors, és a dir que no s'utilitzen al centre, i d'altres són
la renovació de material ja existents a causa de l'antiguitat que
tenen els que ara hi ha.
El
que pretenc és donar-li a la meva tutora noves idees per treballar
amb aquests nens, tot demostrant l'eficàcia de la seva aplicació,
ja que aquests recursos passaran a ser material del centre, per
utilitzar en tots aquells casos que es tractin i que es cregui
convenient. Alhora també pretenc que permetin millorar la comprensió
lectora i la memòria d'aquells nens a qui se'ls aplicarà.
Subjectes
del projecte
Al
centre Tesa de Riudoms, on hi faig les pràctiques de psicopedagogia
hi acudeixen dos subjectes d'edats similars que presenten aquesta
dificultat i amb qui posaré en pràctica el pla de treball, tot i
que també es pot utilitzar durant les sessions amb altres infants
del centre.
Un
dels nois és l'Òscar, de 13 anys, que està cursant primer d'ESO a
l'institut del poble on rep sessions de reforç i té el currículum
adaptat. Fa ja uns quatre anys que assisteix regularment al centre.
Aquest presenta un retard maduratiu, i una paràlisi cerebral en
forma de diplegia degut a la prematuritat del seu naixement. Ell és
molt conscient de les seves limitacions i, tot i que no tingui un
ambient gaire afavoridor a casa, és constant en la seva feina per
tal de poder superar els entrebancs del dia a dia. Al centre hi
treballa la concentració i l'atenció, la memòria a llarg termini,
auditiva i visual instantània.
L'altre
noi és el Sergi, de 12 anys, que acut al centre gràcies a una beca,
per tal d'estructurar i organitzar el seu discurs, la comprensió
lectora i la lecto-escriptura, la manca d'atenció i concentració.
Cursa sisè de primària a l'escola del seu poble, a les Borges del
Camp, i és atès al centre des del curs passat. Amb ell es fa un
treball de lateralitat, memòria, concentració i atenció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada