dijous, 27 de març del 2014

Definició del projecte/fonamentació teòrica

Títol de l’informe

Reforç, seguiment i intervenció psicopedagògica per millorar la comprensió lectora
A partir del treball de la memòria, atenció i concentració basada en activitats manipulatives, visuals, auditives, i exercicis de brain gym, es treballarà amb l'objectiu d'afavorir i reforçar la comprensió lectora i apaivagar les dificultats en la lecto-escriptura

Descripció del tema del projecte
Aquest projecte es basa en la planificació i organització seqüencial de recursos didàctics enfocat a aquells subjectes que per alguna causa, mostren dificultats en la comprensió lectora, i que per tant necessiten treballar la concentració, atenció i memòria amb l'objectiu d'estructurar i organitzar el seu discurs verbal i mental per afavorir la seva comprensió lectora ja que és una de les majors dificultats que presenten, i és la base per als futurs aprenentatges.

Supòsits teòrics del projecte
La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, va introduir les competències bàsiques al currículum per tal de millorar la qualitat educativa, les quals s'han de desenvolupar de manera integral en les àrees curriculars. Es defineix la competència com “allò que un/a jove ha d’haver desenvolupat a la fi de l’escolarització obligatòria per aconseguir la seva realització personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida activa d’una manera satisfactòria i adoptar una actitud d’aprenentatge permanent al llarg de tota la vida”. I en aquest cas, la comprensió lectora hi juga un paper molt important ja que n'és un dels objectius primordials de l'educació obligatòria general.
Per començar a dissenyar les actuacions tindré en compte els coneixements previs dels subjectes ja que aquests actuen com a ancoratge per, tal com diu Ausubel, afavorir l'aprenentatge significatiu ja que aquest és la base per a nous aprenentatges significatius. Enfocaré la meva actuació en la perspectiva constructivista on el subjecte és qui construeix i modifica la seva realitat i els seus esquemes mentals. Per tant, les activitats i recursos han de ser motivadors, atractius, propers i funcionals. També tindré en compte la teoria de Vygotsky de la “Zona de Desenvolupament Proper” tot assessorant-lo per tal que creï bons endamiatges, i la importància del llenguatge i la comunicació en el desenvolupament cognitiu ja que hi ha una profunda connexió entre aquesta i les construccions mentals, i és la principal via d'expressió dels pensaments, emocions,... És important també valorar el procés de treball i la seva evolució, i no sols els resultats.
Es consideraran instruments que permetin recollir la informació tan de forma quantitativa com qualitativa. Per tant es recolliran tots aquells instruments empírics com les activitats i proves elaborades en paper, i es farà un recull d'informació a partir dels historials, i de l'observació diària que permet identificar i analitzar els aspectes subjectius de l'experiència.

Raons de la seva tria, interès i prospectiva
Tal com ja vaig especificar en el pla d'actuació presentat al Pràcticum I, i degut a que faig el Pràcticum II al mateix centre, vaig escollit aquest pla de treball després d'haver analitzat junt amb la meva tutora de pràctiques del centre, aquella necessitat comuna que presentaven més usuaris d'aquest, en les sessions que jo hi intervinc.
La meva proposta de treball es centra en l'elaboració de nous recursos didàctics i la seva aplicació. Els recursos que plantejo són innovadors, és a dir que no s'utilitzen al centre, i d'altres són la renovació de material ja existents a causa de l'antiguitat que tenen els que ara hi ha.
El que pretenc és donar-li a la meva tutora noves idees per treballar amb aquests nens, tot demostrant l'eficàcia de la seva aplicació, ja que aquests recursos passaran a ser material del centre, per utilitzar en tots aquells casos que es tractin i que es cregui convenient. Alhora també pretenc que permetin millorar la comprensió lectora i la memòria d'aquells nens a qui se'ls aplicarà.

Subjectes del projecte
Al centre Tesa de Riudoms, on hi faig les pràctiques de psicopedagogia hi acudeixen dos subjectes d'edats similars que presenten aquesta dificultat i amb qui posaré en pràctica el pla de treball, tot i que també es pot utilitzar durant les sessions amb altres infants del centre.
Un dels nois és l'Òscar, de 13 anys, que està cursant primer d'ESO a l'institut del poble on rep sessions de reforç i té el currículum adaptat. Fa ja uns quatre anys que assisteix regularment al centre. Aquest presenta un retard maduratiu, i una paràlisi cerebral en forma de diplegia degut a la prematuritat del seu naixement. Ell és molt conscient de les seves limitacions i, tot i que no tingui un ambient gaire afavoridor a casa, és constant en la seva feina per tal de poder superar els entrebancs del dia a dia. Al centre hi treballa la concentració i l'atenció, la memòria a llarg termini, auditiva i visual instantània.
L'altre noi és el Sergi, de 12 anys, que acut al centre gràcies a una beca, per tal d'estructurar i organitzar el seu discurs, la comprensió lectora i la lecto-escriptura, la manca d'atenció i concentració. Cursa sisè de primària a l'escola del seu poble, a les Borges del Camp, i és atès al centre des del curs passat. Amb ell es fa un treball de lateralitat, memòria, concentració i atenció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada