dijous, 24 d’octubre del 2013

Primera aproximació al context d'intervenció

Per definir el context d'intervenció del centre on estic fent les pràctiques de psicopedagogia, començaré per exposar-ne totes les seves característiques i elements més rellevants, analitzant-ne les seves dimensions d'anàlisi, les característiques de l'assessorament i del treball de la psicopedagoga del centre.

Ø Titularitat: La institució és de caire privat.

Ø Objectiu: La reeducació, orientació, assessorament i l'elaboració de diagnòstics de totes aquelles persones que ho necessitin. Intervenció tan  psicopedagogica com logopeda, depenent de les necessitats que planteja el nen/a o l'adult que acut al centre.

Ø Dimensions d'anàlisi: ajuden a comprendre millor la complexitat del context d'intervenció psicopedagògica.
à Orientacions educatives i escolars en el seu procés d'ensenyança-aprenentatge
à Assessorament i assistencia a famílies i escoles.
à Coordinació amb escoles i Equips d'Assessorament  Psicopedagògic (EAP).
à Tractament de dificultats en el llenguatge.

Ø Actors:
Professionals que intervenen
Una sola psicopedagoga, psicologa i logopeda, la qual aten tots els casos. És la propietària del centre i única treballadora.
Actua com a professional estratègic ja que és capaç de prendre desicions d'intervenció adequades en situacions amb un alt nivell d'incertesa, i construeix un vincle d'interacció amb els infants i les seves famílies, tot analitzant i coneixent el seu entorn proper.

-- Psicopedagoga
    Continguts: 
           - Assessorament, orientació, suport i coordinació amb les famílies, docents i escoles.
                      - Intervenció en trastorns per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat (TDA-H), trastorns del desenvolupament,  dificultats en la lecto-escriptura, Síndrome de Down, ..
                        - Diagnòstic i avaluació psicopedagògica
                   - Establiment de criteris i mesures per atendre els alumnes amb necessitats educatives especials.
                       - Assessorament en el disseny de plans específics.

               --Psicòloga
Continguts:
- Atenció i assessorament a les famílies i infants que presenten problemes d'ansietat, de relació, de comunicació, dificultats emocionals, ...
 - Execució de teràries per combatre les dificultats esmentades.

--Logopeda
Continguts: 
- Diagnòstic i avaluació de dificultats que es presenten en el llenguatge verbal i la comunicació.
- Atenció i intervenció en alteracions del llenguatge com pot ser disfèmia, dislàlia, trastorn fonològic, ...

Resta de professionals
Quan es sol·licita l'especialització d'una teràpia diferent a les que s'ofereixen, acut un professional extern al centre que col·labora en el que es requereixi.

Destinataris: Aquelles persones que requereixen dels serveis esmentats en les finalitats de la tasca 2, i els seus tutors i famílies.

Ø Característiques de l'assessorament:
Coordinació amb les escoles i Equips d'Assessorament Psicopedagògic (EAP) dels alumnes que assisteixen al centre.
Avaluació i diagnostic psicològic i logopèdic
Reunions informatives i assessoratives amb les families dels infants que assisteixen al centre.
Gestió, disseny i elaboració de plans específics i individualitzats d'aquells infants que ho requereixen.

Ø Model d'anàlisi: utilitza un model d'intervenció constructivista i sistèmic on la finalitat és preventiva. Col·labora amb els centres educatius dels infants que acudeixen al centre per tal de millorar l'atenció que se'ls proporciona.

1 comentari:

  1. Quan finalitzi el debat exposaré les conclusions que es puguin extreure dels dos temes proposats

    ResponElimina