Per
definir el context d'intervenció del centre on estic fent les pràctiques de
psicopedagogia, començaré per exposar-ne totes les seves característiques i elements
més rellevants, analitzant-ne les seves dimensions d'anàlisi, les
característiques de l'assessorament i del treball de la psicopedagoga del
centre.
Ø Titularitat:
La institució és de caire privat.
Ø Objectiu: La
reeducació, orientació, assessorament i l'elaboració de diagnòstics de totes
aquelles persones que ho necessitin. Intervenció tan psicopedagogica com logopeda, depenent de les
necessitats que planteja el nen/a o l'adult que acut al centre.
Ø Dimensions
d'anàlisi: ajuden a comprendre millor la complexitat del context
d'intervenció psicopedagògica.
à Orientacions
educatives i escolars en el seu procés d'ensenyança-aprenentatge
à Assessorament
i assistencia a famílies i escoles.
à Coordinació
amb escoles i Equips d'Assessorament
Psicopedagògic (EAP).
à Tractament
de dificultats en el llenguatge.
Ø Actors:
- Professionals
que intervenen
Una
sola psicopedagoga, psicologa i logopeda, la qual aten tots els casos. És la
propietària del centre i única treballadora.
Actua
com a professional estratègic ja que és capaç de prendre desicions
d'intervenció adequades en situacions amb un alt nivell d'incertesa, i
construeix un vincle d'interacció amb els infants i les seves famílies, tot
analitzant i coneixent el seu entorn proper.
-- Psicopedagoga
Continguts:
- Assessorament, orientació, suport i
coordinació amb les famílies, docents i escoles.
-
Intervenció en trastorns per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat (TDA-H), trastorns del
desenvolupament, dificultats en la
lecto-escriptura, Síndrome de
Down, ..
- Diagnòstic i avaluació psicopedagògica
- Establiment
de criteris i mesures per atendre els alumnes amb necessitats
educatives especials.
-
Assessorament en el disseny de plans específics.
--Psicòloga
Continguts:
- Atenció i assessorament a les famílies i infants que presenten problemes d'ansietat, de relació, de comunicació, dificultats emocionals, ...
- Execució de teràries per
combatre les dificultats esmentades.
--Logopeda
Continguts:
- Diagnòstic i avaluació de dificultats que es presenten en el llenguatge verbal i la comunicació.
- Atenció i intervenció en
alteracions del llenguatge com pot ser disfèmia, dislàlia, trastorn fonològic,
...
- Resta
de professionals
Quan
es sol·licita l'especialització d'una teràpia diferent a les que s'ofereixen,
acut un professional extern al centre que col·labora en el que es requereixi.
- Destinataris:
Aquelles persones que requereixen dels serveis esmentats en les
finalitats de la tasca 2, i els seus tutors i famílies.
Ø Característiques
de l'assessorament:
- Coordinació
amb les escoles i Equips d'Assessorament Psicopedagògic (EAP) dels alumnes
que assisteixen al centre.
- Avaluació
i diagnostic psicològic i logopèdic
- Reunions
informatives i assessoratives amb les families dels infants que assisteixen al
centre.
- Gestió,
disseny i elaboració de plans específics i individualitzats d'aquells infants
que ho requereixen.
Ø Model
d'anàlisi: utilitza un model d'intervenció constructivista i sistèmic on la
finalitat és preventiva. Col·labora amb els centres educatius dels infants que
acudeixen al centre per tal de millorar l'atenció que se'ls proporciona.
Quan finalitzi el debat exposaré les conclusions que es puguin extreure dels dos temes proposats
ResponElimina